Prasa Dzielnicowa Trójmiasta


biblioteka
Plażowicze będą mogli wybierać spośród ponad 2 tys. książkowych pozycji Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

9 małych plenerowych bibliotek, oferujących najchętniej czytane pozycje, zarówno nowości jak i klasykę, stanęło na gdańskich plażach. To nie akcja happeningowa, a projekt „Biblioteka na plaży” - coroczne wydarzenie czytelnicze organizowane przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku i Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Podpowiadamy jak z nich korzystać.
Projekt realizowany jest przez Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną przy współpracy z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji od kilku lat. Co roku w lipcu i sierpniu na wszystkich bibliotekach strzeżonych w Gdańsku, przy wejściach, stają regały z książkami, oznaczone tabliczką z napisem „Biblioteka na plaży”.
- Projekt co roku cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem - mówi Przemysław Czaja z WiMBP w Gdańsku. - Dla niektórych to zaskoczenie, bo plaża niekoniecznie kojarzy się z regałem z książkami. Tymczasem naszym zdaniem plaża jest świetnym miejscem do tego, żeby sięgnąć po książkę - połączyć wakacyjny wypoczynek z czytaniem. Chcielibyśmy, żeby całe rodziny włączyły się w tę akcję i nauczyły dzieci, że w takim miejscu jak plaża też można czytać.
Wybór książek na plażowych regałach będzie spory: od literatury pięknej, poprzez powieści obyczajowe, romansowe, wciągające thrillery, po książki fantasy i science fiction. - Proponujemy bardzo szeroki wachlarz gatunków: kryminały, literaturę polską i obcą, komiksy, literaturę dla dzieci, itd. - mówi Przemysław Czaja. - Wybraliśmy najbardziej poczytne książki, zarówno nowości jak i klasykę. Dostosowane są do czytelników w różnym wieku, również tych obcojęzycznych. Każdy powinien znaleźć na regale coś dla siebie.
W sumie, w jednej z dziewięciu lokalizacji, od lipca do sierpnia, będzie można wybierać spośród około 2 tys. pozycji. Tyle mniej więcej wynosił pakiet startowy, a księgozbiór jest na bieżąco uzupełniany - kolejne 500 tytułów pojawi się jeszcze w lipcu, drugie tyle albo nawet więcej - w sierpniu.
Tych, którzy regularnie korzystają z placówek WiMBP w Gdańsku uspokajamy, że księgozbiory ich bibliotek nie zostały uszczuplone kosztem bibliotek na plaży. Książki, które trafiły na regały w plenerze były gromadzone specjalnie z przeznaczeniem na ten cel. - To książki zazwyczaj z tzw. „drugiego obiegu”, albo tytuły wycofane z księgozbioru, czy takie, których mamy zapas. Zbieramy je przez cały rok specjalnie na tę akcję. Czasami są to książki, które trafiają do nas od czytelników, a są na tyle popularne, że każda z filii ma już egzemplarz, czasem nawet kilka, więc możemy przeznaczać te dodatkowe do Biblioteki na plaży - dodaje Czaja.
Każda książka została oznaczona naklejką z logiem akcji i informacją, żeby po przeczytaniu odłożyć ją na miejsce. Jak przyznaje Przemysław Czaja, czasem jednak książki nie wracają. - Czasami giną. Przystępując do tej akcji mieliśmy świadomość, że tak będzie. Stwierdziliśmy jednak, że w zasadzie nie ma nic w tym złego, jeśli ktoś chce zabrać książkę ze sobą, bo lektura tak go wciągnęła, że musi ją dokończyć. O to nam tak naprawdę chodzi, żeby zaszczepić w ludziach bakcyla czytania. I na szczęście bardzo duża część książek do nas wraca.
Czasem, jak przyznaje, nieco później - spóźnialscy odnoszą do biblioteki książki po sezonie letnim albo nawet odsyłają pocztą. - Na pewno nie jest tak, jak swego czasu z akcją czytania w tramwajach. Tutaj zdecydowanie więcej książek pozostaje na regałach. Sami czytelnicy czasem nawet zostawiają swoje książki - mówi Czaja.
Jeśli komuś się już zdarzy niechcący zabrać książkę ze sobą, a będzie chciał ją zwrócić, wystarczy, że zwróci się do dowolnej filii Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku, albo odeśle książkę pocztą na adres: Biblioteka Główna, ul. Targ Rakowy 5/6, Gdańsk 80-806.
Książki będą na plaży do końca sierpnia. Do dyspozycji czytelników księgozbiór będzie dostępny cały dzień, a na noc regały są chowane.
Lokalizacje bibliotek na plaży:
- Jelitkowo, wejście nr 73 - Obiekt Służb Ratowniczych
- Jelitkowo, wejście nr 65 - Tawerna Klipper
- Jelitkowo, wejście nr 63 - Bar plażowy
- Molo Brzeźno, wejście nr 52 - Bar plażowy
- Molo Brzeźno, wejście nr 50 - Bar plażowy
- Dom Zdrojowy Brzeźno, wejście nr 41 - Tawerna Dom Zdrojowy
- Stogi, wejście nr 26 - Obiekt Służb Ratowniczych
- Sobieszewo, wejście nr 16 - Obiekt Służb Ratowniczych
- Orle, wejście nr 11 - Obiekt Służb Ratowniczych
materiały prasowe

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.