Prasa Dzielnicowa Trójmiasta

bójka
W chwili zatrzymania była rozpacz…

To były sceny, jak z filmu. Rozegrały się jednak naprawdę. Pod Gimnazjum nr 3 przy Chałubińskiego na Chełmie, choć poza obrębem zespołu. Dotkliwego pobicia uczennicy gimnazjalistki na Chełmie dopuściły się rówieśniczki ze szkoły na Oruni. Do tych okrutnych zachowań zachęcał je chłopak, który całe zajście nagrał kamerą telefonu…
Aż niewiarygodne, ale prawdziwe. Także to prawdziwe, że obok miejsca okrutnego pobicia przechodziło w tym czasie co najmniej kilkunastu uczniów. Żaden nie zareagował. Żaden nie wezwał pomocy dorosłych.
Film na którym widać katowanie nastolatki miał być hitem, trafił do sieci. To bodaj właśnie na tym sprawcom zależało najbardziej. Żeby pochwalić się swoim wyczynem przed rówieśnikami. Niesamowity hit Internetu. W ślad za tym kilka portali internetowych zamieściło te brutalne sceny. Wydaje się, że nieodpowiedzialnie.
Wszystko rozegrało się w czwartek 11 maja, około godz. 11. Obok ściany pływalni Gdańskiego Ośrodka Sportu na Chełmie, który przylega do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7. Uczennica została najpierw otoczona przez kilka agresywnych dziewcząt i przewrócona. Do bicia zagrzewał chłopak. One zachowywały się zgodnie z jego wskazówkami. Nad siedzącą na ziemi nastolatką pastwiły się najpierw dwie dziewczyny. Chłopak jednak chciał, żeby to było bicie “jeden na jeden”. Inicjatywa pozostała po stronie jednej z nich. Posypały się kopnięcia w głowę i twarz, uderzenia pięścią… Napastników nie otrzeźwił nawet płacz pobitej dziewczyny. Zanim odeszli, tryumfalnie ogłosili, że jest 1:0, a nawet 2:0 - tak, jakby to był jakiś mecz równych drużyn.
Na lewo od miejsca pobicia, w odległości kilkudziesięciu metrów jest główne wejście do szkoły, ale wszystko działo się za narożnikiem budynku basenu. Najpewniej dlatego nauczyciele i woźna nie mieli szans, by interweniować.
Scenę bicia nastolatki widziało jednak co najmniej kilkunastu uczniów i uczennic ZSO nr 7. Nikt nie zareagował: nikt nie próbował powstrzymać napastników, ani nie zaalarmował dorosłych - kilkadziesiąt metrów od miejsca zajścia jest wejście do szkoły. W pobliżu znajdują się budynki mieszkalne i urząd pocztowy.
W piątek, 12 maja, rano rodzina pobitej poinformowała o sytuacji dyrekcję szkoły. Sprawą zajęła się Policja. Ustalono już kto uczestniczył w tym akcie agresji - kto bił i kto podżegał. Są to nastolatki z sąsiedniej dzielnicy. Postanowieniem sądu zostały umieszczone w ośrodku wychowawczym.
Piotr Kowalczuk, wiceprezydent Gdańska wydał w tej bulwersującej sprawie oświadczenie: „11.05. w dzielnicy Chełm, po lekcjach i poza terenem placówki edukacyjnej doszło do napaści i przemocy wobec uczennicy Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7. Sprawę zgłoszono w piątek rano w szkole, pełniąca dyżur wicedyrektor przeprowadziła wyjaśnienia i podjęła działania. Sprawa zgłoszona została i jest badana przez I Komisariat Policji. Poszkodowanej, jej rodzinie oraz relacjonującym zdarzenie szkoła udzieliła niezbędnego wsparcia, które będzie kontynuowane. Według wstępnych wyjaśnień czynu dokonały młode mieszkanki dzielnicy Orunia. Trwa ustalanie sprawczyń, podżegających oraz osób biernie je wspierających.
W Mieście Gdańsk nie ma zgody na przemoc z jakichkolwiek przesłanek. Niezwykle bulwersującym jest fakt nieudzielenia pomocy poszkodowanej przez otaczającą młodzież, podżeganie i eskalowanie w wypowiedziach osób będących świadkami zdarzenia oraz niepowiadomienie służb interwencyjnych.
Ufam, że wszystkie osoby udostępniające filmiki pomogą Policji szybko ustalić sprawczynie przemocy bezpośredniej, podżegających i biernych współsprawców oraz poza lajkami i komentarzami włączą się aktywnie w przeciwdziałanie przemocy.
Po ustaleniu sprawców, działania sprawiedliwości naprawczej prowadzone będą w placówkach, w których uczą się sprawcy we współpracy z reprezentantami społeczności lokalnej Oruni.
Od poniedziałku kontrolę w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7 przeprowadzi organ nadzoru pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Myślami i wsparciem wszyscy jesteśmy z poszkodowaną i jej rodziną. Proszę pedagożki i pedagogów, wszystkich pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz rodziców o bezkompromisowe przeciwdziałanie przemocy, ujawnianie i przepracowywanie jej przejawów oraz budowanie właściwych przestrzeni procesu edukacyjnego i wychowawczego. Nie może być naszej zgody na hejt, dyskryminację, wykluczanie, cyberprzemoc i mowę nienawiści, pobłażanie którym w życiu społecznym, jak widać, ośmiela sprawców do coraz drastyczniejszych form przemocy. Bądźmy razem przeciwko przemocy!”.

(g)

Osiedle Morena, za sprawa kontynuowanej termomodernizacji, nabiera coraz bardziej estetycznego wyglądu. Jednak zastosowana kolorystyka budynków nie wszystkim przypadła do gustu. O trudnym procesie estetyzacji osiedla rozmawiamy z odpowiedzialnym za ten fragment działalności LWSM „Morena” zastępcą prezesa zarządu, Henrykiem Talaśką.
- Panie prezesie, skąd wzięła się koncepcja właśnie takiej kolorystyki budynków?
- W zakresie termomodernizacji budynków dokumentację projektową wykonało Sopockie Studio Projektowe Jacek Bosiacki z siedzibą w Sopocie. Postawiono przed nim zadanie pokazania Moreny jako nowoczesnego osiedla spółdzielczego, wpisanego w przestrzeń powstających wokół nas nowych osiedli deweloperskich, które swoją kolorystyką nie będzie od nich odstawać na niekorzyść. Nie chcieliśmy również rozwiązań infantylnych, które pasują do dziecięcych pokoików, ale nie do centrum dużego miasta, które łączy swoją tysiącletnią tradycję z dynamicznym rozwojem w XXI wieku.
- Czy te zadania zostały spełnione?
- W moim i nie tylko w moim odczuciu, tak. Ponieważ moje osobiste zdanie w tej sprawie nie powinno być decydującym kryterium, otrzymane projekty konsultowałem z szeregiem osób będących autorytetami w tej sprawie. Odnośnie zaprojektowanych rozwiązań architektoniczno-plastycznych z uznaniem wypowiada się m.in. Referat Estetyzacji Miasta Gdańska. Architekci oraz sam Kierownik Referatu wypowiadali się pozytywnie zarówno o projekcie jak i jego kolorystyce, podkreślali nowatorskie i europejskie rozwiązania.
- A jak na te rozwiązania zareagowali mieszkańcy?
- Właściwie w naszym przypadku sprawdza się powiedzenie, że gdzie dwóch Polaków, tam trzy opinie. W przypadku kolorystyki elewacji niemal każdy ma inne zdanie, zdarzało się, że przychodzące po sobie osoby miały całkowicie odmienne poglądy. Dyskutowaliśmy o poziomie nasycenia kolorów, głębiach czerwieni, zieleni czy fioletu, o nastrojach elewacji i ich spójności z otoczeniem. Ktoś chciał więcej różu, ktoś inny beż, a komuś nawet podobała się czerń. Już starożytni mawiali, że o gusta się nie dyskutuje, więc nie chciałbym wartościować tych opinii. Cieszy mnie, że pojawiło się tyle różnych głosów, bo świadczą one o tym, że naszym mieszkańcom zależy na tym osiedlu i chcieliby, żeby było ono jak najładniejsze.
- Jakie decyzje podjęli państwo w zakresie kolorystyki elewacji?
- Patrząc na skalę zjawiska, stosunkowo niewielka grupa osób kontestowała te projekty. Obecne rozwiązania kolorystyczne i architektoniczne 36 budynków są utrzymane w takiej samej konwencji plastycznej. Bonie są zachowane do II piętra, a jasne, pastelowe kolory tworzą nowy klimat.
- Kto tak naprawdę zdecydował o kolorystyce docieplanych domów?
- Jak już wspomniałem – moje osobiste zdanie nie powinno stanowić w tej sprawie decydującego kryterium, dlatego zdaliśmy się na specjalistów, którzy zostali przez nas poproszeni o udział w konsultacjach z mieszkańcami. W niektórych przypadkach udało się osiągnąć kompromis, w innych oczekiwania mieszkańców wzbudzały całkowity opór projektantów, którzy nie chcieli swoim nazwiskiem firmować pewnych rozwiązań. Myślę, że udało się nam osiągnąć oczekiwany poziom porozumienia, chociaż zdaję sobie sprawę, że pewnych mieszkańców zadowoli jedynie realizacji ich wizji, co często jest niemożliwe do realizacji.
- Oprócz koloru na elewacji znajdują się też elementy ozdobne, najczęściej poprzeczne paski mniej więcej co kondygnację, czasem są w pionie. Czy to decyzja wykonawcy?
- Całość wykończenia elewacji podlega pozwoleniu na budowę, więc nie ma mowy o jakiejkolwiek inwencji twórczej wykonawcy. To są przemyślane i zaplanowane rozwiązania, które mają uatrakcyjniać monotonne bryły budownictwa wielkopłytowego. Chcieliśmy, żeby zastosowane rozwiązanie nie kolidowało z otoczeniem, ale na terenie Moreny przewijało się kilka rozwiązań. Dlatego konsultowaliśmy kierunki z architektami w urzędu Miasta, żeby podpowiedzieli nam, jakie są trendy europejskie i co warto kontynuować, a czego nie.
- Jak dogodzić mieszkańcom pozostałych do docieplenia budynków? Tak na wszelki wypadek, żeby znowu nie było protestów?
- Panie redaktorze, najbardziej zastanawiające w tych protestach było to, że wśród całej plejady protestujących zacnych mieszkańców Moreny nie było ani jednego architekta czy plastyka. Przecież te osoby powinny być jak najbardziej wrażliwe na piękno otaczającej ich materii. Musimy czasami przyjąć z zaufaniem, że nasze gdańskie uczelnie kształcą dobrych specjalistów, którzy po prostu znają się na swojej pracy. Z całym szacunkiem – nie możemy wybierać elewacji budynków w konkursach sms-owych, gdyż wówczas prawdopodobnie nie wygra rozwiązania innowacyjne, kreatywne, które wytycza trendy i przełamuje stereotypy. My, Polacy, jesteśmy tradycjonalistami, i z trudem przyjmujemy zmiany. Jednak patrząc na entuzjastyczne opinie specjalistów z Referatu Estetyzacji Urzędu Miasta Gdańska chciałby uspokoić wszystkich mieszkańców – nasze projekty są naprawdę na wysokim poziomie, a dzięki ich realizacji nasze osiedle przedstawiane jest jako wzór modernizacji wielkopłytowych blokowisk. To z pewnością wpływa na wartość naszych nieruchomości, bo Morena to miejsce w Gdańsku, o którym się dobrze mówi.
- Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał: TG
.

         Prasa Dzielnicowa Trójmiasta 

 

proponuje publikacje ogłoszeń reklamowych, tekstów sponsorowanych, dystrybucję ulotek oraz usługi poligraficzne w pełnym zakresie.

                   Wydawnictwo Sonic, a później Baltox jest wydawcą:

                • Gazety dzielnicy Chełm „W-Z” od 1995 r.

                • Gazety Dzielnicowej Moreny od 1996 r.

                • Gazety Dąbrowa i Dąbrówka od 1997 r.

                • Gazety Wielki Kack od 1998 r.

                • Gazety Żabianki od 1999 r.

                • Gazety Życie Karwin od 2001 r.

                        

         Gazety o łącznym nakładzie ok. 25 tys. pomogą Państwu bezpośrednio dotrzeć do mieszkańców tych dzielnic, ponieważ jako jedyne kolportowane są do skrzynek pocztowych.   

Niskie ceny ogłoszeń sprawiają, że jest to najmniej kosztowny sposób kontaktu z Państwa potencjalnymi klientami.                     

Wybierając naszą ofertę wystarczy zgłosić chęć nawiązania współpracy.

Formularz kontaktowy

Druk: Najdruk


Firma BALTOX świadczy usługi w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji na temat robót budowlano-remontowych. Wspópraca z nami polega na wykupieniu dostępu do serwisu na okres 3 lub 6 miesięczny. W trakcie abonamentu otrzymujecie Państwo (raz w tygodniu) informację o zleceniach, oraz na podstawie przyznanego unikalnego loginu i hasła stały, nieograniczony dostęp do Inwestycji.

Koszt abonamentu:

1-miesiąc   - 149 zł

3-miesiące - 300 zł
6-miesięcy  - 550 zł

Aby zamówić dostęp należy wypełnić druk zamówienia (dostępny tutaj) i przesłać faxem lub skan dokumentu. Po wpłacie na nasze konto dostęp zostaje automatycznie odblokowany.

Szanowni Państwo!


Przedstawiamy ofertę nowoczesnego mailingu, dzięki któremu w najtańszy i skuteczny sposób Państwa firma dotrze do szerokiego grona potencjalnych klientów. Chcąc dotrzeć do szerszego grona czytelników wprowadzona została nowa usługa: NEWSLETTER na e-mail, dzięki któremu gazety w wersji elektronicznej trafiają do ponad
10 000 gospodarstw domowych w Trójmieście i liczba subskrybentów stale  się powiększa. Newslettery wysyłane są raz w tygodniu do naszych odbiorców, a o ich atrakcyjności świadczy liczba pobrań poszczególnych gazet.

Dlaczego warto?
Każdego dnia skrzynka pocztowa internauty zapełnia się sporą ilością wiadomości. Wiele z nich to korespondencja niechciana i traktowana jako spam, który obok wirusów stanowi zmorę dzisiejszego Internetu.
Tylko nasz newsletter nie zostanie potraktowany jako wiadomosć niechciana, ponieważ to sami subskrybenci chcą go otrzymywać, aby czytać najnowsze wydania gazet dzielnicowych. Oczywiście przy tej okazji czytelnicy mogą zapoznać się z firmami zamieszczającymi swoją ofertę na naszej stronie lub w gazetach.

Proponujemy możliwość zamieszczenia reklam:

1. jednocześnie na 2 podstronach:
• z rejestracją subskrypcji gazet dzielnicowych (zakładka prasa)               zobacz
- aby otrzymywać newsletter z gazetami czytelnicy muszą się zarejestrować
• pobrań gazet w wersji elektronicznej (zakładka gazety)                             zobacz
- po otrzymaniu newslettera czytelnicy muszą pobrać gazetę

Ważne: reklamy linkowane z przekierowaniem na Państwa strony www


Cennik reklam
                                                                                                                                                                                   
550 zł netto/miesiąc
500 zł netto/miesiąc
500 zł netto/miesiąc


2. wewnątrz pobranych gazet

• Państwa reklama zostanie umieszczona we wszystkich 6 elektronicznych gazetach dzielnicowych
• w wersji kolorowej
• o wielkości 1/2 strony lub całej strony

Cennik reklam

Reklamy w gazecie
1/2 strony 350 zł netto/miesiąc
cała strona 550 zł netto/miesiąc
   

POLITYKA COOKIES

Pliki cookies (tzw. ciasteczka):

Ciasteczka są to pliki umożliwiające przechowywanie informacji lub uzyskanie dostępu do informacji już wcześniej zachowanej w urządzeniu końcowym Użytkownika. Ciasteczka najczęściej zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Wykorzystanie ciasteczek:

Nasza strona internetowa używa ciasteczek, które wykorzystywane są między innymi do zapamiętywania preferencji Użytkownika, w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania naszego serwisu. Ciasteczka nie przechowują danych osobowych.

Wyłączenie ciasteczek:

Przeglądarka internetowa domyślnie zezwala na przechowywanie ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących ciasteczek w ustawieniach przeglądarki internetowej. Zmiana może dotyczyć: automatycznej blokady obsługi ciasteczek, wymuszenia każdorazowo zgody na przechowanie informacji (poniżej zostały zamieszczone adresy stron, na których zamieszczone są opisy jak dokonać zmiany). Włączenie blokady obsługi plików cookie może spowodować utrudnienia w korzystaniu z serwisu.



UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są cookies (ciasteczka)?

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W  „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Wszystkie działające w internecie serwisy – wyszukiwarki, strony informacyjne, newsowe, sklepy internetowe, strony urzędów państwowych i innych instytucji publicznych, mogą prawidłowo działać dzięki wykorzystaniu „cookies”.

Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie naszych preferencji i personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam. Dzięki „cookies” możliwe jest też rejestrowanie produktów i usług czy głosowanie w internetowych ankietach.

Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Co nam dają cookies?

Dzięki „cookie” korzystanie ze stron internetowych jest łatwiejsze i przyjemniejsze a ich zawartość – teksty, zdjęcia, ankiety, sondy, ale również reklamy – jest lepiej dopasowana do oczekiwań i preferencji każdego użytkownika internetu.

„Cookies”:

  • umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony (m.in. język strony, jej kolor, układ, rozmieszczenie treści);
  • pozwalają sklepom internetowym polecać nam produkty związane z tymi, które zazwyczaj wybieramy, które mogą nas potencjalnie zainteresować;
  • pomagają przechowywać towary wrzucone przez nas do zakupowego koszyka w sklepach online;
  • umożliwiają korzystanie z kont w serwisach;
  • pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron;
  • sprawiają, że nie widzimy wciąż i wciąż tej samej reklamy czy ankiety do wypełnienia;
  • pozwalają na prezentację nam reklam w sposób uwzględniający nasze zainteresowania czy miejsce zamieszkania – w ten sposób reklamy, dzięki którym korzystanie z wielu serwisów internetowych może być bezpłatne, mogą informować nas o potencjalnie interesujących nas produktach i usługach;
  • pozwalają tworzyć anonimowe statystyki odwiedzalności serwisów.
Dzięki „cookies” właściciele i wydawcy serwisów internetowych są w stanie ocenić realne zainteresowanie swoimi serwisami, mogą lepiej poznać oczekiwania i preferencje użytkowników, zrozumieć sposób w jaki użytkownicy korzystają z ich serwisów oraz, korzystając z najnowszych rozwiązań technologicznych, mogą stale udoskonalać swoje serwisy internetowe czyniąc je jeszcze przyjaźniejszymi i lepiej dostosowanymi do naszych potrzeb.

Co powinniśmy wiedzieć o „cookies”?

Nie służą identyfikacji użytkowników i na ich podstawie w żaden sposób nie jest ustalana czyjakolwiek tożsamość;

  • „cookies” identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę;
  • dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach;
  • nie są szkodliwe ani dla nas ani dla naszych komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania;
  • nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach;
  • domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył;
  • na podstawie naszych zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.

Podstawowe rodzaje ciasteczek

„Cookies” sesyjne – są to tymczasowe informacje przechowywane w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia sesji przeglądarki, czyli do momentu jej zamknięcia. Te cookies są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie.

„Cookies” stałe – dzięki nim korzystanie z często odwiedzanych stron jest łatwiejsze (np. zapewniają optymalną nawigację, zapamiętują wybraną rozdzielczość, układ treści etc.). Te informacje pozostają pamięci przeglądarki przez dłuższy okres. Czas ten zależy od wyboru, którego można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Ten rodzaj cookies zezwala na przekazywanie informacji na serwer za każdym razem, gdy odwiedzana jest dana strona. Stałe cookies są również nazywane jako tzw. śledzące „cookie” (ang. tracking cookies).

„Cookies” podmiotów zewnętrznych – (ang. third parties cookies) – to informacje pochodzące np. z serwerów reklamowych, serwerów firm i dostawców usług (np. wyszukiwania albo map umieszczanych na stronie) współpracujących z właścicielem danej strony internetowej. Ten rodzaj cookie pozwala dostosowywać reklamy – dzięki którym korzystanie ze stron internetowych może być bezpłatne – do preferencji i zwyczajów ich użytkowników. Pozwalają również ocenić skuteczność działań reklamowych (np. dzięki zliczaniu, ile osób kliknęło w daną reklamę i przeszło na stronę internetową reklamodawcy). Na podstawie informacji pozyskanych z tych cookies można tworzyć tzw. ogólne profile użytkowników, dzięki którym mężczyźni interesujący się finansami i samochodami (odwiedzający strony o tej tematyce) zobaczą reklamy dopasowane do ich potencjalnych zainteresowań, a nie np. reklamę kobiecych kosmetyków.

Zarządzanie cookies

Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz. W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:

  • zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe;
  • zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn;
  • określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.;
  • blokowania lub usuwania cookies.
Efektem zmiany ustawień w przeglądarce, w zależności od wybranej opcji, może być utrata możliwości korzystania z niektórych serwisów i usług lub z niektórych funkcji w nich dostępnych.